Screening huurders

Hoe screenen wij huurders?

Het verhuren van woningen is interessant maar zeker niet zonder risico’s. Een huurder kan een woning verwaarlozen of beschadigen. Ook kan er een hennepkwekerij in worden geëxploiteerd, kan er overlast worden veroorzaakt of de huur niet (tijdig) worden betaald. Een groot deel van deze woonfraude kan worden voorkomen wanneer een goede huurcheck wordt uitgevoerd.

Het vinden van de juiste huurder

Goede screening van de huurder is essentieel en Next Move Makelaars kunnen daarbij helpen. Wanneer we een bezichtiging plannen, moeten huurders zich eerst bij ons registreren en vragen we alle basisgegevens zoals gezinssituatie, reden van huren en inkomen. Vooraf kijken we op het internet (Google, Facebook of andere social media) om te kijken of dit overeenstemt en met wat voor persoon we te maken hebben. Zo voorkomen we verrassingen.

Willen de kandidaten gaan huren, dan dienen ze verschillende documenten aan te leveren om een gedegen screening uit te kunnen voeren. Denk hierbij aan legitimatie, de laatste drie salarisstroken of een werkgeversverklaring. Ondernemers moeten de jaarcijfers of een accountantsverklaring en een origineel KvK uittreksel indienen. Is de huurder een student met een laag inkomen, dan werken wij met een garantstelling van ouders. De garantsteller wordt ook gescreend.

Een volledig huurcheck dossier

Next Move Makelaars beschikt over professionele hulpmiddelen om deze check efficiënt en zorgvuldig uit te voeren. Uiteraard ontvangt de verhuurder het complete dossier.

Waar bestaat onze controle uit;

  • Huurder legitimeren zich met een origineel legitimatiebewijs, niet met een kopie;
  • Huurcheck via huurcheck.nl;
  • Degene die wordt gescreend tekent ook het contract en krijgt de sleutel;
  • Alleen banktransacties, wij accepteren geen contante betalingen;
  • Een werkgeversverklaring wordt gecontroleerd deze door na te bellen;
  • We vragen de laatste drie loonstroken en de rekenschriften met de stortingen;
  • In het huurcontract staat dat de woning geregeld mag worden gecontroleerd;
  • Indien mogelijk zetten wij gas, water en elektra op naam van de huurder;
  • We vragen een bewijs registratie in het gemeentelijke basisadministratie (GBA);
  • We adviseren niet te verhuren als er geen goed gevoel is bij de huurder.
Meer weten?
Neem contact met ons op
Meer informatie